ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ISO

Από το site της:

Business Excellence, Διαχείριση Ποιότητας & Συστήματα ISO

Τι είναι ποιότητα
Ποιότητα είναι το σύνολο των χαρακτηριστικών ενός προϊόντος η μιας υπηρεσίας, τα οποία ικανοποιούν δηλωμένες, υπονοούμενες ή αφανείς ανάγκες (των αποδεκτών της)

Γιατί Ποιότητα
Ο ανταγωνισμός εκφράζεται από τον δείκτη ποιότητα / τιμή. Οι καταναλωτές επιδιώκουν κατά την αγοραστική διαδικασία να προμηθεύονται το προϊόν ή υπηρεσία με την υψηλότερη ποιότητα και την χαμηλότερη δυνατή τιμή. Οι παραγωγοί πρέπει να επιδιώκουν να προσαρμόζονται στις απαιτήσεις των καταναλωτών και να βελτιώνουν διαρκώς αυτό το δείκτη.

Διλήμματα για τον καταναλωτή
Ο καταναλωτής δεν είναι σε θέση να αξιολογήσει πάντα την ποιότητα από πριν και γι’ αυτό αναφερόμαστε για «αντιληπτή ποιότητα» δηλαδή την ποιότητα όπως την αντιλαμβάνεται από τα «μηνύματα» που έχει δεχτεί. Για το λόγο αυτό, είναι ανάγκη να βρεθούν τρόποι για να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη του και να πεισθεί ότι πρέπει να επιλέξει εμάς.

Η ευελιξία των Συστημάτων
Ο κάθε παραγωγός ανάλογα με το τμήμα της αγοράς που απευθύνεται, διαμορφώνει τις προδιαγραφές τις οποίες επιθυμεί ο πελάτης στον οποίο απευθύνεται, σε σχέση με τη τιμή στην οποία είναι διατεθειμένος να πληρώσει. Το Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας διασφαλίζει ότι παράγεται σταθερά η ποιότητα η οποία έχει προδιαγραφεί.

Πιστοποιητικό και έλεγχοι «Τρίτου Μέρους»
Για να υπάρχει αντικειμενική επιβεβαίωση ως προς τη λειτουργία του Συστήματος, ο έλεγχος συμμόρφωσης να γίνεται από «τρίτο μέρος», που είναι οι φορείς πιστοποίησης, ειδικοί για αυτό το σκοπό. Οι φορείς αυτοί, ασκούν έλεγχο για λογαριασμό των καταναλωτών βεβαιώνοντας ότι ένας παραγωγός έχει Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας το οποίο βρίσκεται σε λειτουργία, δίδοντας το σχετικό πιστοποιητικό.

Εφαρμογή συστημάτων ποιότητας – Γιατί
1. Τυπικοί λόγοι: Η εφαρμογή συστημάτων ποιότητας αποδεικνύει σε πελάτες, δημόσιους φορείς, προμηθευτές κλπ ότι η εταιρία τηρεί ένα συγκεκριμένο επίπεδο ποιότητας υπηρεσιών.
2. Ουσιαστικοί λόγοι: Η ανάπτυξη και εφαρμογή των συστημάτων ποιότητας και η πιστοποίησή τους από ‘τρίτο μέρος’, συμβάλει καθοριστικά στην ποιοτική λειτουργία της εταιρίας και οδηγεί στην ικανοποίηση του πελάτη.
Τέλος η επιλογή, εκπαίδευση και ανάπτυξη κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού που βρίσκεται σε επαφή με τον πελάτη, τόσο στην τήρηση των διαδικασιών όσο και σε θέματα ποιοτικής εξυπηρέτησης, αποτελεί καθοριστικής σημασίας παράγοντα στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών, με στόχο την ικανοποίηση του πελάτη.

Τα κυριότερα Συστήματα Διαχείρισης Ποιότητας που πιστοποιούνται 

• ISO 9001 – Σύστημα Διαχείρισης της Ποιότητας
Τι είναι: Ένα από τα πλέον γνωστά και ευρέως αποδεκτά πρότυπα (το χρησιμοποιούν 650.000 οργανισμοί σε 152 χώρες). Συχνά, ένα προ-απαιτούμενο για την υπογραφή μιας συμφωνίας.
Τι δηλώνει: Πως η επιχείρησή σας ικανοποιεί τις απαιτήσεις των πελατών και εφαρμόζει τις κανονιστικές διατάξεις ενώ, ταυτόχρονα, αυξάνει την ικανοποίηση πελατών και εργαζομένων και διασφαλίζει τη συνεχή βελτίωση των επιδόσεών της. Επίσης, βελτιώνει τη δυνατότητα ελέγχου σε όλες τις δραστηριότητες της επιχείρησης και αυξάνει το μερίδιό τους στην αγορά.
Πώς ωφελεί: Επιγραμματικά, η εφαρμογή Συστήματος Διαχείρισης της Ποιότητας, διασφαλίζει business continuity, αυξάνει την ανταγωνιστικότητα, μειώνει τα κόστη, βελτιώνει την επικοινωνία, σταθεροποιεί τις σχέσεις με τους προμηθευτές και συνεργάτες, ικανοποιεί πελάτες, εργαζομένους και μετόχους.
Ποιους αφορά: Όλους τους οργανισμούς ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, ανεξαρτήτου μεγέθους και είδους δραστηριότητας.

 ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι εταιρίες που εφαρμόζουν την προηγούμενη έκδοση του συστήματος ISO 9001:2008 θα πρέπει να μεταβούν στη νέα έκδοση ως και τον Σεπτέμβριο του 2018.

Η αναθεώρηση των προτύπων

Αποτέλεσμα της μακράς διαβούλευσης για τις αναθεωρήσεις των Προτύπων Διαχείρισης Ποιότητας και Περιβαλλοντικής Διαχείρισης είναι οι νέες εκδόσεις τους ISO 9001:2015 και ISO 14001:2015 αντίστοιχα. Οι αναθεωρημένες εκδόσεις των προτύπων επιφέρουν ορισμένες σημαντικές τροποποιήσεις-απαιτήσεις συγκριτικά με τις προηγούμενες και ειδικά αυτή του Προτύπου Διαχείρισης Ποιότητας ISO 9001:2008.

Για την εναρμόνιση του Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας δίνεται το μεταβατικό διάστημα τριών ετών από την ημερομηνία έκδοσης του νέου προτύπου, ήτοι από τις 15-9-2015. Συνεπώς τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης κατά ISO 9001:2008 και ISO 14001:2004 δεν θα ισχύουν μετά την παρέλευση της καταληκτικής ημερομηνίας 15-9-2018.

Σημειώνεται ότι μετά τις 15-9-2017 όλες οι αρχικές πιστοποιήσεις ή επαναπιστοποιήσεις των Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας / Περιβάλλοντος θα γίνονται μόνο σύμφωνα με τις νέες εκδόσεις των προτύπων ISO 9001:2015 & ISO 14001:2015.

Οι αλλαγές της νέας έκδοσης ISO 9001:2015

Η πέμπτη έκδοση ISO 9001:2015 επιφέρει κάποιες αλλαγές στην εφαρμογή των συστημάτων διαχείρισης ποιότητας από τις επιχειρήσεις. Οι βασικότερες αλλαγές στη νέα έκδοση του προτύπου αφορούν στα εξής:

1. Δομή του προτύπου
2. Έμφαση στην Ηγεσία
3. Εστίαση στην Ανάλυση και Διαχείριση των Κινδύνων
4. Έμφαση στους στόχους, τη μέτρηση με δείκτες (KPIs) και τη διαχείριση αλλαγών
5. Επικοινωνία και Ευαισθητοποίηση
6. Περιορισμό των Απαιτήσεων της Τεκμηρίωσης.

Πιο αναλυτικά, οι αλλαγές αφορούν σε:

• «Νέα Δομή Προτύπων» (High Level Structure)
Όλα τα συστήματα διαχείρισης– όπως το ISO 9001 για την ποιότητα, το ISO 14001 για την περιβαλλοντική διαχείριση, το BS OHSAS 18001 για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία και το ISO 27001 για την ασφάλεια των πληροφοριών, βασίζονται σε ορισμένα βασικά κοινά στοιχεία. Ωστόσο, παρά τη στενή τους σχέση, τα πρότυπα αυτά, μέχρι στιγμής δεν διαθέτουν την ίδια δομή
Προκειμένου να καταστεί δυνατή η εναρμόνιση τόσο της δομής όσο και της λεκτικής παρουσίασης όλων των σχετικών προτύπων, έχει πλέον αναπτυχθεί και εφαρμόζεται μία δομή με πανομοιότυπη διάρθρωση κεφαλαίων, κειμένων, όρων και ορισμών για όλα τα πρότυπα διαχείρισης.
Η δομή αυτή χαρακτηρίζεται ως High Level Structure. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό βήμα στην πορεία προς την ενοποίηση των συστημάτων διαχείρισης.

• Ανάλυση με βάση τη διακινδύνευση (Risk – Based Thinking)
Συμφώνα με το ISO 9001:2015, η αξιολόγηση της διακινδύνευσης (risk assessment) είναι ιδιαιτέρως σημαντική για κάθε είδους οργανισμό. Για τον λόγο αυτό, για πρώτη φορά εισάγεται η προσέγγιση διακινδύνευσης (Risk – Based Thinking).
Παρόλο που η διαχείριση της διακινδύνευσης δεν απαιτείται αυτή καθαυτή, οι οργανισμοί θα πρέπει να εντοπίζουν τυχόν απειλές αλλά και ευκαιρίες και να τις λαμβάνουν υπόψη τους κατά τον σχεδιασμό του συστήματος διαχείρισης ποιότητας.
Σε αντάλλαγμα, δεν προβλέπεται συγκεκριμένη απαίτηση για προληπτικές ενέργειες.

• Βελτίωση της ικανοποίησης του πελάτη
Η νέα έκδοση του προτύπου απαιτεί τον προσδιορισμό και τη μέτρηση των απαραίτητων εισερχόμενων και εξερχόμενων δεδομένων για κάθε διεργασία. Κατά το παρελθόν, οι Βασικοί Δείκτες Διεργασιών (Key Process Indicators) δεν ήταν τόσο απαραίτητοι.
Αυτό σημαίνει ότι το ISO 9001:2015 προωθεί την παρακολούθηση, τον έλεγχο και τη μέτρηση των διεργασιών.

• Η Έννοια των «ενδιαφερομένων μερών»
Σε δύο σημεία στη νέα έκδοση, γίνεται αναφορά στα επονομαζόμενα «ενδιαφερόμενα μέρη», τα συμφέροντα των οποίων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τον εκάστοτε οργανισμό.
Παρόλο που η συγκεκριμένη απαίτηση υπήρχε και στο παρελθόν, πλέον δίνεται μεγαλύτερη έμφαση σε αυτή τη διάσταση.
Συγκεκριμένα κάτι τέτοιο σημαίνει ότι ο οργανισμός δεν θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του μόνο τις νομικές και κανονιστικές απαιτήσεις και τις ανάγκες των πελατών του, αλλά θα πρέπει επίσης να λαμβάνει υπόψη με συνέπεια και τις σχέσεις με τους εργαζόμενους, τους συνεργάτες, τους προμηθευτές τους και άλλα μέρη που σχετίζονται με το σύστημα διαχείρισης ποιότητας, όπως οικονομικούς οργανισμούς, τοπική κοινωνία ή ακόμη και ανταγωνιστές.

• Οι αρμοδιότητες της διοίκησης και η απουσία του εκπροσώπου – διοίκηση σε θέματα ποιότητας
Η ανάθεση ρόλων και αρμοδιοτήτων έχει αναθεωρηθεί. Υπάρχει πλέον πιο σαφής απαίτηση αναγνώρισης της ευθύνης και της δέσμευσης της διοίκησης.
Αντί ενός ορισμένου εκπροσώπου διοίκησης για θέματα ποιότητας, στο μέλλον αναλαμβάνει το ρόλο αυτό ένα μέλος του οργανισμού.
Η ευθύνη της διοίκησης επεκτείνεται έτσι ώστε να περιλαμβάνει τις διαστάσεις του ηγετικού ρόλου, της σημασίας των ενδιαφερομένων μερών και του στρατηγικού σχεδιασμού.

• Μεγαλύτερη ελευθερία ως προς τα έγγραφα
Η νέα έκδοση του Προτύπου έχει καταργήσει τουλάχιστον τις έξι απαιτούμενες διαδικασίες τεκμηρίωσης. Πλέον απαιτούνται τεκμηριωμένες πληροφορίες και όχι έγγραφα και αποδεικτικά στοιχεία (αρχεία).
Κάτι τέτοιο καθιστά τη διαχείριση των εγγράφων και των αρχείων πιο ευέλικτη.
Ο κάθε οργανισμός ανάλογα με τη δομή του, δύναται να αποφασίσει μόνος του τι επιθυμεί να τεκμηριώσει και σε ποιον βαθμό. Η απόφαση αυτή πρέπει να δικαιολογηθεί στον επιθεωρητή στο πλαίσιο της πιστοποίησης.

• Μεγαλύτερη συνάφεια του προτύπου για τους παρόχους υπηρεσιών
Το γεγονός ότι ο τομέας των υπηρεσιών είναι ένας αναπτυσσόμενος κλάδος, είναι κάτι που αποτυπώνεται πλέον ξεκάθαρα στο ISO 9001:2015. Παρόλο που η εφαρμογή του Προτύπου στον τομέα των υπηρεσιών ήταν εφικτή και στο παρελθόν, η νέα έκδοση είναι περισσότερο εστιασμένη στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παρόχων υπηρεσιών. Μεταξύ άλλων ο όρος «προϊόντα» έχει πλέον επεκταθεί σε «προϊόντα και υπηρεσίες».

• Μεγάλη έμφαση στους δείκτες μέτρησης (KPIs)
Μεγαλύτερη έμφαση στα κριτήρια ορισμού των δεικτών, αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων και της παρακολούθησης, αξιολόγηση εάν οι διεργασίες επιτυγχάνουν τα βέλτιστα αποτελέσματα

 

• ISO 14001 – Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης
Τι είναι: Είναι ένα διεθνώς αποδεκτό πρότυπο με σκοπό τη μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον και τη βελτίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης.
Τι δηλώνει: πως η επιχείρησή σας ικανοποιεί τις απαιτήσεις της νομοθεσίας, εφαρμόζει τις κανονιστικές διατάξεις ενώ, ταυτόχρονα, ενδιαφέρεται για το περιβάλλον και διασφαλίζει τη συνεχή εξοικονόμηση των φυσικών πόρων.
Πώς ωφελεί: Η εφαρμογή Συστήματος Περιβαλλοντικής Διαχείρισης βελτιώνει τη δημόσια εικόνα της επιχείρησης, αυξάνει την απόδοση στη χρήση πόρων και πρώτων υλών, βελτιώνει την ικανότητα συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Οι επιχειρήσεις που διαχειρίζονται τα κοινωνικά και τα περιβαλλοντικά θέματα (και όχι μόνο τα οικονομικά), έχουν, αποδεδειγμένα, πολύ καλύτερη απόδοση σε όλους τους τομείς.
Ποιους αφορά: Όλους τους οργανισμούς ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, ανεξαρτήτου μεγέθους και είδους δρασtηριότητας. Ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δώσουν τα εργοστάσια, οι κλινικές, τα νοσοκομεία και κάθε είδους μονάδα επεξεργασίας.

 ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι εταιρίες που εφαρμόζουν την προηγούμενη έκδοση του συστήματος ISO 14001:2004 θα πρέπει να μεταβούν στη νέα έκδοση ως και τον Σεπτέμβριο του 2018.

Η αναθεώρηση των Προτύπων

Αποτέλεσμα της μακράς διαβούλευσης για τις αναθεωρήσεις των Προτύπων Διαχείρισης Ποιότητας και Περιβαλλοντικής Διαχείρισης είναι οι νέες εκδόσεις τους ISO 9001:2015 και ISO 14001:2015 αντίστοιχα. Οι αναθεωρημένες εκδόσεις των προτύπων επιφέρουν ορισμένες σημαντικές τροποποιήσεις-απαιτήσεις συγκριτικά με τις προηγούμενες και ειδικά αυτή του Προτύπου Διαχείρισης Ποιότητας ISO 9001:2008.

Για την εναρμόνιση του Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας δίνεται το μεταβατικό διάστημα τριών ετών από την ημερομηνία έκδοσης του νέου προτύπου, ήτοι από τις 15-9-2015. Συνεπώς τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης κατά ISO 9001:2008 και ISO 14001:2004 δεν θα ισχύουν μετά την παρέλευση της καταληκτικής ημερομηνίας 15-9-2018.

Σημειώνεται ότι μετά τις 15-9-2017 όλες οι αρχικές πιστοποιήσεις ή επαναπιστοποιήσεις των Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας / Περιβάλλοντος θα γίνονται μόνο σύμφωνα με τις νέες εκδόσεις των προτύπων ISO 9001:2015 & ISO 14001:2015.

Ορισμένες από τις διαφοροποιήσεις των νέων προτύπων μεταξύ άλλων είναι:

• H υιοθέτηση ενιαίας παραγραφοποίησης
• Η άρση της απαίτησης τεκμηριωμένων διαδικασιών και εγχειριδίου
• Η εισαγωγή της έννοιας Ανάλυσης Διακινδύνευσης (Risk Assessment)
• Η εισαγωγή του Risk Based Thinking
• Η αύξηση των προσδοκιών από και προς την ανώτατη Διοίκηση της επιχείρησης

Οι αλλαγές του νέου προτύπου ISO 14001:2015

Η αναθεώρηση του ISO 14001 στοχεύει να ενσωματώσει το ολοκληρωμένο σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης στον πυρήνα της οργανωτική στρατηγικής και του μηχανισμού λήψης αποφάσεων ενός οργανισμού. Οι σημαντικότερες αλλαγές στις απαιτήσεις, συνοψίζονται ως εξής:

• Η αυξημένη λογοδοσία της ηγεσίας: Η Ανώτατη διοίκηση κάθε οργανισμού έχει οριστεί ακριβέστερα, για να κάνει το σύστημα διαχειρισης Περιβάλλοντος πιο στρατηγικό και όλες οι περιβαλλοντικές πλευρές να ενσωματωθούν στην διαδικασία λήψης αποφάσεων του οργανισμού. Πλέον απαιτείται οι υπέυθυνοι των διαδικασιών προστασίας του περιβάλλοντος, της αειφορίας και διαχειριστές ΕΚΕ, να έχουν περισσότερη αλληλεπίδραση με ανώτατα διοικητικά στελέχη.

 Προσέγγιση του κύκλου ζωής των προϊόντων και των υπηρεσιών: Είναι απαίτηση πλέον να απαίτηση να εξεταστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας και την εξέταση των θεμάτων του κύκλου ζωής.

• Αναθεώρηση του όρου περιβαλλοντικές επιπτώσεις: Η αναθεώρηση του προτύπου εισάγει τον όρο «περιβαλλοντική κατάσταση», την οποία ορίζει ως «μακροπρόθεσμες περιβαλλοντικές αλλαγές που μπορούν να επηρεάσουν τις δραστηριότητες του οργανισμού, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, και απαιτούν προσαρμογή». Ο στόχος είναι να αλλάξει οτρόπος σκέψης των επιχειρήσεων που σκέφτονται περισσότερο την επίδραση του περιβάλλοντος σε αυτές, παρά τις επιπτώσεις που έχει η λειτουργία τους στο περιβάλλον, γεγονός που θεωρείται σημαντική αδυναμία της τρέχουσας έκδοσης του προτύπου ISO 14001.

• Κίνδυνοι και ευκαιρίες: Υπάρχει πλέον μια ειδική απαίτηση να καταδείξει πόσο σημαντική είναι η διαχείριση των περιβαλλοντικών κινδύνων και ευκαιριών στο πλαίσιο της αλυσίδας εφοδιασμού. Οι οργανισμοί θα πρέπει να επιδείξουν ότι έχουν κάνει την σύνδεση μεταξύ των περιβαλλοντικών θεμάτων και πώς αυτές συνδέονται με την επιχείρηση, και πώς διαχειρίζονται τις αλληλεπιδράσεις αυτές.

• Προληπτική και πιο ουσιαστική τεκμηρίωση περιβαλλοντικών εκθέσεων: Η αναθεώρηση θα απαιτήσει την οργάνωση για να εξετάσει πιο ενεργά την ανάγκη για εξωτερική υποβολή εκθέσεων σχετικά με περιβαλλοντικά θέματα και να επιδείξει πολύ μεγαλύτερο έλεγχο σχετικά με τον τρόπο που χρησιμοποιεί και διαχειρίζεται τα περιβαλλοντικά δεδομένα.

• Ενίσχυση της συμμόρφωσης: Η απαίτηση σχετικά με την αξιολόγηση της συμμόρφωσης με την υφιστάμενη περιβαλλοντική νομοθεσία έχει ενισχυθεί. Στο παρελθόν υπήρχε η απαίτηση για την αξιολόγηση της συμμόρφωσης, αλλά στο νέο πρότυπο, η απαίτηση είναι να προσδιορίσει επακριβώς πώς η διαρκής συμμόρφωση αξιολογείται και καταγράφεται.

• Συνεχής βελτίωση: Το νέο πρότυπο δίνει ισχυρή έμφαση στην απαίτηση για συνεχή βελτίωση, καθώς με νέα απαίτηση, απαιτεί η περιβαλλοντική πολιτική που ορίζεται από την ανώτερη διοίκηση να μην αφήνει περιθώριο παρερμηνείας.

 

• HACCP / ISO 22000 – Ασφάλεια στα Τρόφιμα
Τι είναι: Το ακρωνύμιο HACCP είναι συντομογραφία του διεθνούς συστήματος Hazard Analysis and Critical Control Point, (Ανάλυση Κινδύνων και Κρίσιμα Σημεία Ελέγχου). Από το 1998 οι επιχειρήσεις, που εμπλέκονται σε κάποιο στάδιο της διατροφικής αλυσίδας, πρέπει να εφαρμόζουν ένα σύστημα διαχείρισης για την ασφάλεια των τροφίμων που να στηρίζεται στις αρχές του HACCP. Το ISO 22000 είναι διεθνές πρότυπο που καθορίζει τις απαιτήσεις ενός συστήματος διαχείρισης ασφάλειας τροφίμων και ενσωματώνει τις:
• απαιτήσεις του HACCP
• απαιτήσεις της ισχύουσας νομοθεσίας
• γενικές αρχές των συστημάτων διαχείρισης
δημιουργώντας έτσι ένα ολοκληρωμένο, παγκοσμίως αναγνωρισμένο, πρότυπο ασφάλειας τροφίμων.
Τι δηλώνει: Η επιχείρηση εφαρμόζει μια συστηματική προσέγγιση για τον προσδιορισμό και τον έλεγχο εν δυνάμει κινδύνων (μικροβιολογικής, χημικής ή φυσικής μορφής) που θα μπορούσαν να γίνουν επικίνδυνοι στην προετοιμασία ασφαλούς τροφής.
Πώς ωφελεί: επιγραμματικά: είναι ένα αποδοτικό σύστημα για τον έλεγχο της ασφάλειας τροφίμων, μακροπρόθεσμα διασφαλίζεται εξοικονόμηση πόρων, ελαχιστοποιούνται οι πιθανότητες πρόκλησης προβλημάτων υγείας στους πελάτες, διασφαλίζεται συμβατότητα με τη νομοθεσία, είναι μέσον υποστήριξης σε αντιδικία.
Ποιους αφορά: Κάθε μονάδα που παράγει ή διαχειρίζεται τρόφιμα, όπως εστιατόρια, ξενοδοχεία, εργοστάσια παραγωγής τροφίμων, μονάδες παραγωγής συσκευασίας τροφίμων, αποθηκευτικοί χώροι τροφίμων κλπ.

• OHSAS 18001/ΕΛΟΤ 1801 – Σύστημα για την Υγεία & Ασφάλεια στην Εργασία
Τι είναι: Περιγράφει τις θεμελιώδεις αρχές για την εφαρμογή Συστημάτων Υγείας & Ασφάλειας της Εργασίας και εφαρμόζεται σε όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους ή δραστηριότητας.
Τι δηλώνει: Τα Συστήματα Υγείας & Ασφάλειας έχουν εφαρμογή σε κάθε εταιρία που στοχεύει στην έμπρακτη απόδειξη του ενδιαφέροντός της για την ασφάλεια των εργαζομένων της, αλλά και όλων των ατόμων που εμπλέκονται στην λειτουργία της (πελάτες, επισκέπτες), καθιέρωση ενός αξιόπιστου συστήματος αναγνώρισης, καταγραφής, αξιολόγησης και ελέγχου όλων των κινδύνων, θέσπιση συγκεκριμένων στόχων υγείας & ασφάλειας και υλοποίηση οργανωμένων δράσεων για την επίτευξή τους
Πώς ωφελεί: Με κυρίαρχο όραμα την εξάλειψη των εργατικών ατυχημάτων, επιτυγχάνεται η εδραίωση ενός ασφαλούς περιβάλλοντος εργασίας στην εταιρία, καθώς και η κατανόηση της κουλτούρας υγείας και ασφάλειας από το σύνολο των εργαζομένων της.
Ποιους αφορά: Όλους τους οργανισμούς ανεξαρτήτου μεγέθους και είδους δραστηριότητας που θέλουν να δώσουν έμφαση στην υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων τους.

• ISO 10002 – Διαχείριση Παράπονων Πελατών
Τι είναι: Είναι ένα Διεθνές Πρότυπο το οποίο εστιάζεται στην διαχείριση των παραπόνων πελατών με στόχο την βελτίωση της ικανοποίησης των πελατών.
Τι δηλώνει: Η εταιρία, ανεξάρτητα από τύπο και μέγεθος, σχεδιάζει, εγκαθιστά και λειτουργεί μια αποτελεσματική διεργασία διαχείρισης παραπόνων πελατών.
Πώς ωφελεί: Επιτυγχάνεται η ικανοποιητική / αποτελεσματική Διαχείριση Παραπόνων Πελατών μέσω της εφαρμογής εξειδικευμένων μεθοδολογιών και διαδικασιών και η αύξηση του επίπεδου ικανοποίησης των πελατών από την σωστή διαχείριση των παραπόνων τους.
Ποιους αφορά: Όλους τους οργανισμούς ανεξαρτήτου μεγέθους και είδους δραστηριότητας με πελατοκεντρική κουλτούρα.

• ISO 27001 – Σύστημα Ασφάλειας Δεδομένων & Πληροφοριών
Τι είναι: Eίναι το μόνο διεθνές πρότυπο που μπορεί να επιθεωρηθεί και το οποίο καθορίζει τις απαιτήσεις για ένα Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας Πληροφοριών και δεδομένων. Το σύστημα αξιοποιεί την αξιολόγηση των πιθανών ρίσκων και βοηθά τον οργανισμό να μεγιστοποιήσει τη διαθεσιμότητα των συστημάτων του και να διαβεβαιώσει ότι συντηρεί την ακεραιότητα των δεδομένων και των πληροφοριών που διαχειρίζεται.
Τι δηλώνει: Δηλώνει ότι ο οργανισμός διασφαλίζει την ακεραιότητα των δεδομένων, την εμπιστευτικότητα της πληροφορίας και τη διαθεσιμότητα των πόρων του που διαχειρίζεται.
Πώς ωφελεί: Ο οργανισμός μπορεί να αποδείξει μέσω ενός ανεξάρτητου φορέα ότι έχει λάβει υπόψην του όλους τους πιθανούς κινδύνους και έχει λάβει όλα εκείνα τα μέτρα για την αποφυγή καταστροφής/ απώλειας/ διαρροής δεδομένων και πληροφοριών.
Ποιους αφορά: Είναι ιδιαίτερα κατάλληλο για οργανισμούς που η προστασία της πληροφορίας και των δεδομένων είναι κρίσιμη, όπως σε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, τηλεπικοινωνίες, υγεία, το δημόσιο και η πληροφορική.

• ISO/IEC 20000 – Σύστημα Διαχείρισης Παροχής Υπηρεσιών Πληροφορικής
Τι είναι: Είναι το πρώτο διεθνές πρότυπο που έχει ως στόχο τη Διαχείριση Παροχής Υπηρεσιών Πληροφορικής.επικεντρώνεται μόνο στις διεργασίες παροχής υπηρεσιών πληροφορικής, και στο διαχειριστικό σύστημα που τις υποστηρίζει. Παρέχει ένα εμπεριστατωμένο, αναγνωρισμένο και δοκιμασμένο σύστημα διαχείρισης, που επιτρέπει σε έναν οργανισμό παροχής υπηρεσιών να προγραμματίσει, να διαχειριστεί, να παραδώσει, να παρακολουθήσει, να ανασκοπήσει και να βελτιώσει τις υπηρεσίες του.
Τι δηλώνει: Περιγράφει ένα ολοκληρωμένο σύστημα διεργασιών διαχείρισης για την αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών στην επιχείρηση και στους πελάτες της.
Πώς ωφελεί: Συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας των εταιρικών λειτουργιών, στη δημιουργία ενός καταλόγου υπηρεσιών με σαφείς υποχρεώσεις και κόστη και γενικά αναβαθμίζει το ρόλο της πληροφορικής και των υπηρεσιών της σε εσωτερικούς και εξωτερικούς πελάτες.
Ποιους αφορά: Αφορά κυρίως σε εταιρίες που έχουν ως κύρια δραστηριότητα την παροχή υπηρεσιών πληροφορικής.Το πρότυπο είναι ιδιαίτερα κατάλληλο για εσωτερικούς παρόχους υπηρεσιών πληροφορικής, όπως τμήματα πληροφορικής, και εξωτερικούς παρόχους υπηρεσιών πληροφορικής, όπως εταιρίες παροχής υπηρεσιών πληροφορικής προς τρίτους (outsourcing).

• ISO 26000 – Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Τι είναι: Αποτελεί ένα Σύστημα που περιλαμβάνει κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες σχετικά με τις αρχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στην εταιρία.
Τι δηλώνει: Η εταιρία αποδεικνύει έμπρακτα την υιοθέτηση πολιτικών και οδηγιών σχετικά με τις αρχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης που πρέπει να διαχειρίζεται, καλύπτοντας όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της.
Πώς ωφελεί: Τα περιεχόμενα του Διεθνούς προτύπου ISO 26000 περιλαμβάνουν βασικές αρχές που διέπουν την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη όπως Διαφάνεια, Ηθική Συμπεριφορά, Τήρηση Νομοθεσίας, Σεβασμός των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, των αναγκών των Ενδιαφερόμενων μερών αλλά και των Διεθνών κανόνων συμπεριφοράς. Επιπρόσθετα το πρότυπο συνδυάζει βέλτιστες πρακτικές από δημόσιες και ιδιωτικές πρωτοβουλίες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Ποιους αφορά: Όλους τους οργανισμούς ανεξαρτήτου μεγέθους και είδους δραστηριότητας που δίνουν έμφαση στα ανθρώπινα δικαιώματα και τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών.

IMS, Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης

Τι είναι: Οι ομοιότητες στις βασικές αρχές των Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας (ISO 9001), Περιβάλλοντος (ISO 14001) και Ασφάλειας Τροφίμων (HACCP ή ISO 22000) οδήγησαν στην ανάπτυξη του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης ‘IMS’ (Integrated Management System).
Πώς ωφελεί: Η IMS προσέγγιση παρέχει το πλεονέκτημα ενός ενιαίου συνόλου τεκμηρίωσης διαδικασιών και διεργασιών με αποτέλεσμα την αύξηση της αποτελεσματικότητας, τη μείωση του ’’συνολικού αριθμού’’ διαδικασιών, την επίτευξη οικονομίας κλίμακας, τη μείωση των πολλαπλών καταχωρίσεων και αρχείων και την εξάλειψη των περιττών ενεργειών.
Τα αποτελέσματα είναι: η εξοικονόμηση οικονομικών και μη οικονομικών πόρων και η αύξηση της προστιθέμενης αξίας. Στοιχεία, από τους φορείς πιστοποίησης, δείχνουν ότι το κόστος πιστοποίησης μπορεί να μειωθεί κατά 40%. Επιπλέον, η IMS προσέγγιση, αποδεδειγμένα, αποτελεί το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση του Ευρωπαϊκού Μοντέλου του EFQM διασφαλίζοντας έτσι την ικανοποίηση όλων των κοινωνικών εταίρων (stakeholders). Η κάθε εταιρία ανάλογα με τις αξίες της, τις δυνατότητές της αλλά και την αγορά στην οποία απευθύνεται μπορεί να δημιουργήσει ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης όπως ενδεικτικά φαίνεται στο σχήμα.